RTL Nederland en Talpa Network samen verder

Twee van de grootste mediabedrijven in Nederland gaan samen verder. RTL Nederland en Talpa Network vormen een joint venture, maakten de bedrijven zojuist nabeurs bekend. De toezichthouder moet de deal nog wel goedkeuren.

Welke bedragen hiermee gemoeid zijn, is niet bekendgemaakt. Wel dat de verhouding niet fifty-fifty wordt: in het nieuw te vormen bedrijf krijgt RTL Nederland 70 procent van de aandelen, Talpa 30 procent. Het nieuwe bedrijf zou met de cijfers van 2020 een omzet van 909 miljoen euro hebben.

Het nieuwe concern komt onder leiding te staan van RTL-topman Sven Sauvé. John de Mol blijft aandeelhouder en producent van nieuwe formats. Alle zenders blijven voorlopig naast elkaar bestaan. De bekende merknamen als RTL 4, SBS en LINDA verdwijnen niet.

Videoland sterker maken
De samenwerking heeft een strategische reden, zegt Sven Sauvé. "We willen Videoland sterker maken. De concurrentie op het gebied van streamingdiensten neemt toe, zo komen ook Viaplay en HBO naar Nederland, en we vermoeden dat er nog wel meer partijen klaarstaan." Bekijk de reactie van de RTL-topman hier:

"We gaan vol inzetten op Nederlandse programma's", zegt RTL Nederland-topman Sven Sauvé over het samengaan met Talpa Network.
"Door samen te werken met Talpa Network kunnen we investeren in Nederlandse content, en ons zo onderscheiden", zegt Sauvé. Het levert bovendien synergievoordelen op. "Meer geld om te investeren, en John de Mol met zijn prachtige nieuwe creatieve ideeën."

Ook voor de adverteerder is het goed nieuws, zegt Sauvé. "Die bieden we een rijk portfolio met tv, digitaal, radio en print. Echt een groot en mooi merkenpalet. Met deze samenwerking hebben we er vertrouwen in dat we ook op de lange termijn een serieuze speler blijven op de Nederlandse markt."

Goedkeuring afwachten
Bij RTL Nederland werken zo’n 800 mensen. Het bedrijf draaide in 2020 een omzet van 476 miljoen euro. Bij Talpa werken nog eens 1200 mensen; daar gingen zo’n 300 banen verloren door een grote reorganisatie vorig jaar. Beide bedrijven bieden ook nog eens werk aan tientallen freelancers.

Tot Brussel en daarna de Autoriteit Consument en Markt de deal goedkeuren, mogen de bedrijven nog niet aan de slag. Onbekend is nog of er in het personeelsbestand wordt gesneden en welke naam het bedrijf zal dragen.

Overnamegeruchten
RTL Group, waar RTL Nederland onder valt, is al langer op consolidatiepad. Geruchten gingen dat het Belgische DPG Media (van onder andere het AD en Trouw) en telecombedrijf VodafoneZiggo de voornaamste kandidaten waren om de Nederlandse tak over te nemen.

In De Wereld Draait Door zei oprichter John de Mol daarover dat hij best had willen samenwerken met RTL, maar dat hij het delen van programma's en presentatoren van RTL niet zag zitten. "Dus rest mij niets anders dan een harde concurrentiestrijd aangaan."

'Niets uitgesloten'
Tijdens de start van het nieuwe tv-seizoen, september vorig jaar, stelde RTL-topman Sven Sauvé nog dat een scenario waarin Talpa en RTL zouden fuseren 'absoluut niet speelt'. Directeur radio en televisie bij Talpa, Paul Römer, was tegenover het Dagblad van het Noorden iets voorzichtiger in zijn bewoordingen: "We sluiten niks uit."

De grote vraag is nu of de Europese en Nederlandse toezichthouders toestemming geven voor de samenwerking. Belangrijkste daarbij is de vraag of er voldoende concurrentie overblijft, bijvoorbeeld op de advertentiemarkt.

Twee grote spelers
Het gecombineerde marktaandeel van de tv-zenders van RTL Nederland en Talpa Network zou rond de 40 procent komen te liggen. Daarmee zou het bedrijf de NPO van de troon stoten: dat marktaandeel lag vorig jaar rond de 35,5 procent. Het zou ook betekenen dat er nog maar twee grote spelers overblijven in tv-land.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5237800/rtl-talpa-samen-verder-videoland-john-de-mol-sven-sauve